lördag 22 november 2014

på begäran, hur jag gör mina "korvar" eller korvdoodling


Har fått fråga om hur jag gör när jag fixar till mina "kort-doodlingar"
Så här gör jag:

 1. Jag har ett tjockare skisspapper, Big blue från in-ex. Jag har skurit till det 21x21 cm och gjort en ram 2 cm in från kanten i blyerts. Jag skissar upp mina "korvar" så jag kan se vilka som skall gå bakom och framför.



 2. När jag är nöjd fyller jag i med svart vattenlöslig penna från Granit, att den är vattenlöslig är ett måste då jag senare skall ha promarker och thinner på min teckning. Tänker du köra med akvarellfärger och vatten så ta en vattenfast penna.



 3. Nu är det dags att sätta mönster på "korvarna" kanske även lägga till lite annat på bilden man vill ha med.



 4. Jag fyller i min teckning med promarkerpennor. Gillar den täckande ytan som blir av dom.




 5. Kanterna på "korvarna" fyller jag i med en inktensepenna, och det går att använda andra pennor att skugga med men jag gillar den här. Det går även att använda olika färger som stämmer med underlaget.




 6. Jag tar en stompf och doppar i thinner. Jag har köpt en sort som inte luktar. Jag gnuggar lätt ut linjerna med hjälp av stompf och thinner. Det går att förbättra hur länge som helst men var relativt klar när bilden togs.





7. Hoppas du gillar min beskrivning på hur jag gör, det här är verkligen tankerensning och avkopplande för mig. Liten risk för en lätt besatthet att göra fler och fler. Ha en god helg!


här kommer några exempel till: (alla bilder är från mobilkamera)
 


Inga kommentarer: