onsdag 21 februari 2018

GÖR ETT FODRAL TILL DIN BUJO I SNAPPAP

Jag ville ha ett fodral till min anteckningsbok som jag använder som en BuJo (Bullet Journal) och jag ville skydda min bok på något sätt. Började titta runt i skåpet och hittade mitt spännande SnapPap som jag hade köpt i höstas. 




Det här materialet behöver du för att göra ett likadant omslag, men tänk på att det mesta jag använder kan bytas ut till något annat som du har hemma. 
Jag har en bok av märket Leuchtturm1917 A5 hård pärm.


1. Själva omslaget: SnapPap - papper som ser ut som "läder" tillverkat av en blandning av papper och plast (cellulosa och latex) och kan tvättas i maskin max. 60°C vilket jag gjort med den jag syr i här, arket är även kört i torktumlare. 40x23 cm 
2. Remsan att knäppa boken med: SnapPap 4,5x27 cm men den här remsan kan du ändra själv hur du vill ha den, kanske en gummisnodd räcker för dig?
3. Dekoration på remsan: En skinnbit, knapp och skinnsnöre
4. Stängning: Kardborrband för stängning av remsan, 2x3 cm av ovan och underdel.

Så här gick det till:


Skär ut arket för omslag till 40 cm på längden och 23 cm på höjden, 
vik in 4 cm så längden minskas på varje sida och tryck till. 

Nu är det 32 cm långt omslag plus flikarna på 4 cm. 
Lägg omslaget runt boken och se att det stämmer när du stänger den.


 


Låt omslaget sitta kvar och markera var du vill fästa din remsa 4,5x27 cm. 
Tänk på att lägga dit en penna om du vill ha det sedan så inte stängningen blir för tight.
Lägg kardborrbandet dels på bokomslagets framsida och dels under remsan och markera eller limma fast det. Jag sydde även efter limning.

Sy fast stängningsremsan på bakdelen av ditt omslag.


 


 


 


 


 


Sy en eller två sömmar över hela längden på omslaget så flikarna följer med i sömmen och bildar fickor för bokens pärm


 


Hitta lite dekorationer och sätt fast 





Vill du ha din logotype eller ditt namn att värma fast så kontakta oss genom att trycka på länken, vinyl för textil går att värma fast på SnapPap
 

Även färdiga figurer och texter finns. Välkommen!



Inga kommentarer: