fredag 12 februari 2016

Mixed media, test med akvarell på mörkt papper


Ville prova att måla med vattenlösliga färger på mörkt papper och låta papprets färg vara linjerna.
Så här gjorde jag:


Jag använde mig av detta material. Maskeringsvätska, vit gesso, Winsor & Newton akvarell markers och Caran dache neocolor II kritor som är vattenlösliga, Granits vita penna.


Jag började att måla med maskeringsvätskan och lät det torka.


Jag målade över allt med vit gesso, lät det torka.


Nu kom den lite jobbigare biten, gnuggade bort gesso och maskeringsvätska med fingertoppar OCH det finns säkert smartare sätt att både få till den här markeringen och att få bort maskeringen. Det gick inte att dra bort den som man kan när den är målad ovanpå med enbart akvarell, så jag gnuggade bort den i stället.


Jag målade på med mina akvarellmarkers lite slarvigt och smetade ut det med vatten och pensel.



Det färdiga resultat. Här har jag gått på med lite neocolor II kritor och vatten. Gjorde punkter med granits vita penna och sprayade vatten ovanpå. Hoppas du gillade min beskrivning.

Inga kommentarer: