måndag 29 februari 2016

En sångbok med aktiviteter

Jag ville skriva ner några favoritsånger jag vill sjunga för barnbarnet, idén utvecklades en aning och blev en liten bok med aktiviteter också.  Så här blev den till.

Här syns den färdiga boken med magnetstängning, och hade jag vetat att jag skulle göra den så tjock hade jag naturligtvis gjort ryggen bredare. Nu skulle jag kunna döpa den till "sprängfylld".

1. Börja med att skära ut rygg och pärmar i kraftig kartong. 
Tänk på att göra ryggen tillräckligt bred för inlagan. 
Mina mått 120x185 mm 2 stycken, 20x185 mm 1 styck.

 2. Limma ihop rygg med sidor. Jag lämnade ett mellanrum som var lika 
stort som kartongen är tjock. Limmade ihop med tyg och lim.

 

3. Jag klädde insida och utsida med finare papper, tog sedan självhäftande genomskinlig vinyl och klistrade på runt om för att få den tåligare.



4. För enkelhetens skull så gjorde jag dessa flikar att limma fast alla insidor på. 
Remsorna är 175 x 35 mm har gjort två bigar i mitten med 2 mm avstånd. 7 stycken.






5. Limma fast på ryggen i bokens insida och sätt sedan fast inlagan. Jag hade 14 stycken ark till inlagan 175 x 105 mm i kraftigare kartong. Limmade alla på framsidan av flikarna. Varje orange flik syns alltså på baksidan av varje blad.


6. Jag gjorde aktivitets-tags. Dessa är också i tjock kartong. Det går att plocka bort de som inte passar för dagen barnet skall välja, tex baka om man inte vill eller har möjlighet. 
Varje tag har en aktivitet.
Recepten är hittade på nätet.



7. Till varje tag gjorde jag en enkel ficka. Anpassa efter dina mått. 
Jag vek in en flik att limma fast mot underlaget, 15 mm på varje sida och 10 mm. 
På vänstersidan i uppslagen sitter mina tags.
På varje tag fäster jag ett snöre och en blank lapp längst ut. 
Tanken är då att man kan välja en av de som hänger ut 
och få se vad det blir för överraskning att syssla med. 


8. Jag skrev ut sångtexter (hittade texten från nätet) och limmade fast på högersidorna i boken. Gjorde ett hål i sidan i boken och knöt fast ett snöre som går vidare till en liten tag av akvarellpapper, där jag gjort en väldigt enkel liten illustration om låten. Min tanke är att det blir lite memory också,  kan man komma ihåg låten genom att se bilden? Låt alla hänga utanför boken när barnet skall välja. Det går också att säga en färg (ramen på mina akvarelltags har olika färger) vill man sjunga den ljusblå blir det "hoppe hoppe hare..." 





Här syns några uppslag ur boken

På sista sidan i pärmen har jag skrivit ut och satt fast olika recept jag hittat på fingerfärg, trolldeg, saltmålning mm.



Inga kommentarer: