tisdag 9 september 2014

Dekorationer för hemmet

Här är två dekorationer för hemmet som är enkla att göra:
http://www.pinterest.com/SandflowerSwe/sandflower/

1. Gipsägg
Så här gör du: Blås upp en ballong så den blir lite uttöjd. Släpp ut luften. Blanda till gips och fyll ballongen utan att blåsa upp den så mycket det går. Försiktigt blåser du sedan upp den när den är fylld med gipsmassan. (gjord av pulver och vatten). Blås upp till ca 15cm och knyt ihop den. Nu rullar du den i handen HELA tiden tills allt stelnat. Först ser det ut som det inte händer något men sedan kommer gipset långsamt att stelna och täcka kanterna. Håll en jämn rullning ganska långsamt i ca 15 minuter. Du känner när det härdas och blir varmt. Låt den sedan ligga och torka helt torr och klipp försiktigt bort ballongen. Oftast blir det lite trasigt som på min bild men jag vill ha det så för att kunna ha värmeljus i. Klart.

2. Ljusstakar av vinglas
Ta olika vinglas eller andra glas på fot och ställ uppochned på en bricka. Dekorera inne i kupan. Jag har utskurna saker i akvarellpapper som jag gjort med min silhouette cameo men man kan ha andra dekorationer i, blommor, glittriga kulor, figurer mm. Jag limmade fast glaskoppar för värmeljus på toppen och dekorerade. Glittrar fint på julbordet


Inga kommentarer: